ת"א

נתניה

ליפומה – הסרה על ידי שאיבה

דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2004, מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה ואחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת מומחים בהרצליה

מהי ליפומה?

ליפומה היא גידול שפיר אשר מורכב מרקמת שומן ויכול להתפתח בכל מקום בגוף, כולל מעיים, מוח, שריר ועוד. המיקום הנפוץ ביותר הוא מתחת לעור. הליפומה שם גדלה בדרך כלל בקצב איטי מאוד.
מתחת לעור נמצא ליפומות בפרט בחזה, גב, זרועות, צוואר, עורף והחלק העליון של ירכיים.
ל־1/1000 מהאוכלוסייה יש ליפומה. הליפומה מופיעה אצל נשים וגברים בכל הגילאים, אך נפוצה במיוחד בקרב בני 40 עד 60.

מה ההבדל בין ליפומה ללימפומה?

בעוד שליפומה היא גידול שפיר של רקמת השומן, הרי שלימפומה היא סרטן המתפתח במערכת הלימפה.
מערכת הלימפה היא חלק ממערכת החיסון של הגוף, שעוזרת להגן על הגוף מפני זיהומים. היא מורכבת, בין היתר, מבלוטות לימפה המקושרות באמצעות רשת של צינורות לימפה זעירים וממוקמות  באזורים שונים בגוף, חלקן ניתנות למישוש וחלקן פנימיות יותר. דוגמה לבלוטות לימפה הניתנות למישוש: בלוטות לימפה בצוואר, בבתי השחי ובמפשעות.
הלימפומה נגרמת בשל התרבות בלתי־מבוקרת של לימפוציטים (סוגים של תאי דם לבנים) במערכת הלימפה. מכיוון שמערכת הלימפה ממוקמת בכל הגוף, לימפומות עלולות להתפתח בכל אזור.

מה הגורמים לליפומה?

הגורם המדוייק לליפומה לא ידוע. במקרה של ליפומה בודדת ייתכן ומדובר בתגובה מקומית של רקמת שומן לטראומה. במקרה של ליפומות מרובות הגורם הינו תורשה גנטית וקיים בקרב משפחות. ליפומות במצב זה הינן קטנות ומופיעות בצברים. הן מתפתחות לאורך חיי האדם.

הסרת ליפומות בשאיבה, ללא חתך - ראיון עם דר' דן רגב

האם הליפומה מסוכנת?

הליפומה הינה גוש שומן שפיר וככזה אינה מסוכנת, בפרט אם היא מתחת לעור. היא גדלה באופם איטי ולא גורמת לנזק או כאבים. היות וכך, לרוב אין צורך לטפל בה.
במקרים נדירים מאד הגוש מתחת לעור איננו ליפומה אלא ליפו-סרקומה, סרטן של תאי השומן. לסוג זה של סרטן סימנים מחשידים אופייניים: גדילה מהירה, הסתיידויות פנימיות הנצפות בבדיקת אולטרא-סאונד רקמות רכות ומבנה פתולוגי אופייני. לכן יש מקום לקחת ולו ביופסיה מכל ליפומה אשר מסירים.

כיצד ניתן לזהות ליפומה?

ליפומה נמושה כגוש רך מאד בקוטר ממוצע של 2-5 ס"מ, מתחת לעור, נייד וללא סימני אודם או גירוי. לעתים היא רגישה תחת לחיצה. בדרך כלל כירורג פלסטי מיומן יוכל לזהות ליפומה תת-עורית בקלות.
בדיקת רופא חיונית לקבלת אבחנה קלינית ראשונית אך לא תמיד מספקת. יש צורך בהשלמת הבדיקה על ידי אולטרא-סאונד רקמות רכות: היות וליפומה היא הממצא הנפוץ ביותר (לאחר ציסטה) מתחת לעור, קיימת נטיה של הרופאים לפרש כל גוש מתחת לעור כ"ליפומה". למעשה, קיימים גושים אחרים מתחת לעור אשר הטיפול בהם שונה מהטיפול של ליפומה: ציסטה (מוסרת רק בהסרה כירורגית), המנגיומה (טיפול על ידי הזרקה של חומרים לסתימת כלי הדם בתוכה), פיברומה (מורכבת מרקמת חיבור, ניתן להסירה רק בהסרה כירורגית) וכמובן גידולים סרטניים.
בנוסף, קיימים מרכיבים סביבתיים היכולים להשפיע על דרך הסרת הליפומה: קיום כלי דם המזינים אותה, מיקום הליפומה בתוך שריר ועוד. גם כאן לאולטרא-סאונד יש חשיבות ואפילו ל- MRI.

מתי כדאי להסיר ליפומה?

אם הליפומה אובחנה כראוי, לא מפריעה ולא נראית לעין אני ממליץ לעקוב אחריה בלבד. המעקב מצריך ביצוע אולטרא-סאונד רקמות רכות פעם בשנה לאומדן מימדי הליפומה והאם השתנו.
אם הליפומה מפריעה באופן מכאני (בולטת ומפריעה, רגישה למגע) ו/או באופן אסתטי יש מקום להסירה. לעתים הליפומה מפריעה פסיכולוגית (החשש מגידול סרטני מתחת לעור). גם אז יש לשקול הסרה ולו מטעם זה.

מהן השיטות להסרת ליפומה?

הליפומה בעייתית מסיבות ברורות: היא ממצא תת-עורי שפיר, גדול, בולט, אשר אנו מעוניינים להסירו במינימום צלקת לעור אם בכלל.
נכון להיום לא קיימת שיטה לא פולשנית טובה להסרת ליפומה. גלי רדיו, גלים על-קוליים והקפאה לא מפרקים ליפומה. הזרקת אנזים לפירוק שומן (פוספטידיל-כולין-אסטראז) אינה מדוייקת, כואבת ומותירה חלק מהליפומה.
גם טיפול על ידי לייזר המוחדר על ידי סיב פיברו-אופטי אל תוך הליפומה יכול לצמצם אותה אך לא לפרקה לחלוטין.
אז מה כן ניתן לעשות בכדי להסיר את הליפומה במינימום חתכים לעור?
הליפומה מורכבת מרקמת שומן. רקמה זו מאד אלסטית וניתנת לפירוק מכאני בקלות יחסית. לכן, ניתן לשאוב אותה דרך חתך קטן של 2-3 מ"מ בלבד, בדומה לניתוח שאיבת שומן.
לחלופין, במידה והליבה של הליפומה מורכבת מרקמת חיבור שאינה מאפשרת שאיבה יעילה, ניתן להסיר את הליפומה דרך חתך מינימלי.

ליפומה

כיצד שואבים ליפומה?

לאחר חיטוי סביבת הליפומה מבוצעת הרדמה מקומית עם ניפוח מסויים של הרקמה, בדומה לשאיבת שומן. דרך חתך קטן באחד מקצות הליפומה מוחדרת צינורית שאיבה מיוחדת דרכה ניתן לפרק את רקמת השומן ולשאוב את הליפומה בו-זמנית, בדומה לשאיבת שומן. בדרך כלל ניתן לשטח את המקום בו נמצאת הליפומה אך לא ניתן להוציא את כולה לחלוטין. היות והחתך כה קטן לא תמיד צריך לתפור אותו.
לאחר השאיבה מומלץ לחבוש את המקום בחבישה לוחצת למספר ימים למניעת היווצרות סרומה. החזרה לפעילות הינה מהירה ביותר.

הסיבוכים אחר שאיבת ליפומה נדירים מאד. הם כוללים: דימום, זיהום, ודלקת. ידוע, כי ב- 50% מהמקרים לאחר שאיבה תיתכן חזרת הליפומה. ככל הנראה הסיבה הינה שלא ניתן להוציא בשלמות ליפומה רק בשאיבה (הליבה נותרת). לקריאה נוספת יש לפנות ללקסיקון מונחים רפואיים.

מתי לא ניתן לשאוב ליפומה ומומלץ להסיר אותה בחתך מינימלי?

כללית, אני ממליץ על הסרה כירורגית לכל מי שמעוניין בהסרה מלאה של הליפומה והורדת הסיכוי שתחזור.
לא כל ליפומה ניתן לשאוב ביעילות, בפרט באם היא נוקשה (הרבה רקמת חיבור) ולא ניתנת לפירוק בשאיבה או מצויה על פני שטח קמור (כתף, מצח, גולגולת). במקרים אלה מה שיישאר לאחר השאיבה יבלוט לא פחות.
שאיבת ליפומה אידאלית לליפומות בקוטר בין 4 ס"מ מינימום עד 10 ס"מ מקסימום. ליפומות קטנות יותר או גדולות יותר מוסרות באופן כירורגי היות וטכנית קשה לשאוב אותן.
כפי שנכתב למעלה באוכלוסיה קיימים מקרים של ליפומות קטנות מרובות על פני כלל הגוף, קוטר 2-3 ס"מ. בדרך כלל הן משפחתיות (יש אותן לבני אותה משפחה) ולעתים הן רגישות או כואבות. עקב היותן קטנות, באשכולות ועקב הריבוי שלהן טכניקת השאיבה אינה פיתרון יעיל. במקרים אלה יש צורך בהסרה כירורגית סלקטיבית של ליפומות בולטות ו/או מפריעות מאד. למצב זה דר' רגב פיתח שיטה של הסרה כירורגית בחתך מינימלי ל- 3-4 ליפומות קטנות בבת אחת, בסבבים בני כחודש-חודשיים. כך ניתן לשלוט על תהליך ההסרה וההחלמה של הצלקות בצורה יעילה ביותר.

האם ניתן לעבור משאיבה להסרה כירורגית באותו מעמד?

בהחלט ניתן! לעתים הליפומה אשר חשבנו כי היא מתאימה לשאיבה נמצאה נוקשה ולא מתפרקת במהלך הפעולה. במקרים אלה אני ממליץ לעבור להסרה כירורגית בחתך מינימלי. היות והאזור מורדם ומוכן, והיות והשאיבה פירקה כבר חלק מהליפומה ואף הפרידה אותה מסביבתה, ההסרה הכירורגית תהיה קלה יותר.

כיצד מסירים ליפומה בחתך מינימלי?

היות והליפומה מורכבת מרקמה אלסטית וניתנת לדחיסה, הרי שאפשר להוציאה דרך חתכים קטנים מאד. יש לכך ייתרון משמעותי לליפומות גדולות.
הפעולה מבוצעת תחת הרדמה מקומית ובחתך מינימלי (2-3 ס"מ) מעל הליפומה. לאחר ההרדמה וניפוח הרקמה מבוצעת הפרדה של הליפומה מהרקמה סביבה לפי מישוש. לאחר מכן היא נסחטת ונמשכת מאותו חתך קטן. עם הוצאה מלאה שלה מבוצעת בדיקת החלל לשאריות שלה, שטיפות מרבות ובקרת דמם במחט חשמלית. לרוב אין צורך בהותרת נקז במקום ומספיקה חבשיה לוחצת למספר ימים.
ההתאוששות מהירה וניתן לחזור לפעילות מלאה לא מאומצת למחרת היום. ייתכנו מעט כאבים ושטפי דם במקום. במידה ויש תפרים לא נספגים יש להוציאם בטווח שבועיים מההסרה הכירורגית.
הסיבוכים זהים לסיבוכים לאחר שאיבה ליפומה.

האם הליפומה יכולה לחזור?

במידה והליפומה הוסרה באופן כירורגי היא עלולה לחזור רק ב- 10% מהמקרים. בהסרה על ידי שאיבה הליפומה יכולה לחזור ב- 50% מהמקרים. במידה והליפומה חזרה לאחר שאיבה אני לא אבצע שאביה חוזרת אלא הסרה כירורגית בחתך מינימלי.

» לראיון טלביזיה על הסרת ליפומות ללא ניתוח »

לקביעת תור לייעוץ התקשרו ל- 052-5307680 או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2004, מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה ואחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת מומחים בהרצליה

אודות ד“ר דן רגב

ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית מוכר על ידי משרד הבריאות, חבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית והאיגוד הבינלאומי לכירורגיה פלסטית ISAPS. דר' רגב הינו מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה. בנוסף, ד"ר רגב משמש כאחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת המומחים של שירותי בריאות כללית המצויה בהרצליה.

מנתח פלסטי - דן רגב

במה אנחנו שונים מאחרים

מרפאת בוטיק

אצלנו תקבלו יחס אישי
אתם לא עוד "מטופל"

הניסיון של ד"ר דן רגב

מומחה לכירורגיה פלסטית
ומנתח בכיר בבית חולים בילינסון
משנת 2004

אין מתמחים
ורופאים לא מנוסים

ד"ר דן רגב הוא היחיד
שמבצע טיפולים וניתוחים

שקיפות מלאה

הטיפולים מתבצעים רק לאחר התייעצות איתך לאחר שקיבלת את כל האינפורמציה הדרושה לך כדי להחליט.

בטיחות המוצרים

דר' רגב משתמש בחומרי הזרקה ושתלי סיליקון העומדים בתקנים המחמירים ביותר (FDA, CE, אמ"ר)

מטופלות ממליצות על ד"ר דן רגב

לד"ר רגב המקסים

. לא הספקתי להודות לך על הגשמת חלום שהיתממש. מעבר לד"ר, אתה אדם מדהים, אתה ואורלי. אני שמחה שהיכרתי אנשים כמותכם, ועוד יותר שהפקדתי את גופי בידיים טובות. אני מאחלת לך לך ולאורלי את כל הטוב שבעולם. באהבה ענקית… יצא מושלם.

לד"ר דן רגב היקר!!

אשר עשה עבודתו נאמנה…. ישר כח על היחס האישי המסור והחם. מלא באהבה והרבה סבלנות. מלאכתך קודש מתבצעת באדיקות להעניק לאדם חיים עם איכות לא בחסד כי אם בזכות תודה שהפכת חלום למציאות!!!

אלפי תודות..

לד"ר רגב

רציתי להודות לך על הטיפול המסור, על זמנך, וכמובן על שהפכת אותי להיות יותר יפה!!!! רציתי שתדע שאני צוהלת ברחוב משמחה, כי עשית בי שינוי שלו חיכיתי כל כך הרבה שנים. חיפשתי את האחד ומצאתי, ד"ר רגב הנחמד, כך שמעתי ומיד באתי!! אז…..שוב תודה רבה מקרב לב, אותך אזכור בכל מקום!!!!!

שלבי התהליך

פגישת ייעוץ
והיכרות

החלטה משותפת
על אופי ודרך הטיפול

הכנות לטיפול
במידה ויש צורך

התקשרו ל- 052-5307680 או מלאו פרטים ונחזור אליכם